Sinopsis: ‘Konflik Dingin’ Laut Champa: Berbaloikah Kita Membela Panda Yang Menggigit Jari Kita?

map-of-china-philippines-spratly-islands_616090

 

[Mukaddimah]

Pencerobohan China di kawasan Laut Champa (baca: Laut China Selatan) melibatkan beberapa negara Asia Tenggara khususnya negara-negara ASEAN seperti Vietnam, Filipina, Indonesia dan Malaysia yang melibatkan kawasan maritim mereka. Kita maklum tentang krisis Kepulauan Spratly yang masih belum diselesaikan dengan baik setakat ini.

Pencerobohan kapal-kapal nelayan China dengan diiringi  kapal coast-guard di perairan Indonesia tidak lama dahulu adalah satu lagi tindakan angkuh yang luarbiasa walaupun Indonesia bukanlah sebuah negara kecil di Asia Tenggara. Tindakan pada masa dahulu China terhadap Vietnam dan Filipina yang melibatkan beberapa pertempuran dan tindakan agresif dilihat sebagai kayu ukur sejauh mana China mampu bertindak angkuh tanpa kompromi.

Bagaimana dengan Malaysia? Diplomasi senyap Malaysia dipuji China dan ini memperlahankan keangkuhan mereka. Boleh dilihat seolah-olah tindakan China kurang terang-terangan terhadap Malaysia berbanding negara-negara jiran yang lain. Namun begitu, keangkuhan China tetap ada contohnya isu yang melibatkan Beting Patinggi Ali di perairan Sarawak menunjukkan China seolah-olah lupa mengajar rakyat atau askar mereka undang-undang laut antarabangsa atau ilmu geografi dan persempadanan antara negara.

Soalannya: Berbaloikan kita membela seekor Panda yang selalu cuba menggigit jari kita?

Artikel kali ini menjelaskan mengapa China berselindung di sebalik bayang-bayang imperialisme era baru, polemik geopolitik dengan kuasa Barat terutama Amerika dan NATO dan Malaysia sebagai benteng terakhir menangani permainan kuasa-kuasa asing ini di Laut Champa, yang merupakan ‘peti deposit’ sumber baru, untuk menjana mesin-mesin perang kuasa-kuasa ini.

 

Artikel penuh di: ‘Konflik Dingin’ Laut Champa: Berbaloikah Kita Membela Panda Yang Menggigit Jari Kita?

Belum lagi menjadi ahli? KLIK  Join Us

 

 

Leave a Reply