The Matrix 4th Edition Volume II

 

Fasal ini dalam menyatakan hakikat alam-alam ciptaan The Programmer atau yang disebut ‘Matriks’.Di dalam fasal ini akan diperjelaskan tentang rahsia jarak sesuatu jasad dan bagaimana jarak sesuatu jasad itu wujud dalam dua kejadian sehingga ia menjadi ilusi semata-mata.

 

Peringatan

Artikel-artikel di dalam siri The Matrix kebanyakan di luar kotak pemikiran biasa.Ada yang menyentuh ilmu-ilmu kerohanian tertentu terutamanya Ilmu Tasawuf (Sufism).Sekiranya ada di antara artikel di dalam siri ini telah mengganggu ketenteraman anda,anda tidaklah digalak meneruskan pembacaan.Sekiranya anda merasa keliru atau sangsi setelah membaca isi kandungannya,terutama mengenai ajaran kerohanian,sila rujuk guru-guru agama yang mursyid dalam bidang Tasawuf.Sekiranya perlu sila rujuk AlQuran dan AlHadis serta kitab-kitab Tasawuf yang muktabar,sekadar menyebutkan contoh seperti Tanwirul Qulub, Minhajul Abidin,Futuhatul Ariffin,Sirus Salikin dan Hikam,atau lebih bagus sebagai permulaan kitab Imam Al-Ghazali, Ihya ‘Ulumuddin.The Matrix adalah sekadar model untuk pemahaman masalah kehidupan manusia dari kaca mata terkini,di mana tidak mengubah sedikit pun konsep dan kepercayaan sebenar ilmu kerohanian itu sendiri.Dalam hal ini MistisFiles cuba untuk menyederhanakan isi kandungannya sesuai dengan tingkat kefahaman awam.

-M.O

 

 

 

 

Dalam pengajian yang lepas,kita sudah maklum tentang satu kenyataan yang aneh iaitu alam semesta yang kita lihat yakni jasad-jasad di langit itu sebenarnya imej yang wujud pada masa lampau.Pertimbangannya ialah imej matahari yang sampai kepada kita itu adalah lewat 8 minit dari imej terkini matahari pada masa-nyata.

Yakni,jika seseorang berada hanya satu meter di depan matahari,maka dia melihat matahari 8 minit lebih awal dari kita di bumi!

Di sini kita lihat bahawa sebenarnya,cahaya yang membawa imej itu tersangatlah lemah untuk ‘berlari’ membawa matahari lebih cepat dari masa 8 minit itu pada jarak 149,680,000 km ke bumi.Bagaimana dengan Proxima Centauri yang jauhnya 37,817,019,821,952 km ke bumi?

Maha suci Allah yang menciptakan makhluk-makhluk yang lemah.

Namun pemerhatian dalam bidang Fizik kini mendapati bahawa ada partikel-partikel yang berhubung pada jarak-jarak superjauh ini SERENTAK DAN MASA-NYATA tanpa menghiraukan sekali jarak berpuluh-puluh malah beratus-ratus tahun cahaya.Subhanallah.

Semua keanehan ini menyebabkan saintis-saintis Fizik Teori membangunkan hujah-hujah di dalam topik Teori String yang kini digelar Prinsip Holografik.

Bagaimana ini terjadi?Bagaimana ada jasad yang boleh berhubung di antara satu sama lain dalam jarak-jarak yang jauh pada masa-nyata?Sementara kita berhubung dengan Proxima Centauri lewat selama 47 bulan dengan menggunakan partikel-partikel foton cahaya yang bergerak selaju 299,792,458 meter sejam?

Apakah ada rahsia lain di sebalik sana?

Apa yang terjadi di sebalik sana,bintang-bintang,alam semesta yang jauh pada masa kita melihatnya?Adakah mereka sudah musnah atau bertukar kepada ruang yang lain?

Mengapa kita hidup di tengah-tengah imej-imej dan pandangan yang sudah berabad-abad lamanya?

Mengapa kita tidak boleh memandang mereka pada masa yang sama,pada keadaan yang sama kita dan mereka?

Apa rahsia alam semesta ini?

Benarkah cahaya membawa semua gambaran bintang-bintang itu?

Adakah medium yang lain yang lebih pantas dari cahaya?

Yang boleh membawakan semua rahsia langit itu tanpa batasan jarak yang teramat jauh?



 

 

 

 

 

 

 

JARAK-ILUSI DALAM HAKIKAT MATRIKS

 

 

 

And We did not create the heaven and earth and that between them in play

-Noble Quran 21:16

 

 

 

 

 

 

Pada tahun 1997,seorang ahli Fizik Teori,Juan Maldacena mencadangkan satu model yang ‘berani’ merujuk kepada alam semesta di mana graviti timbul daripada satu entiti infiniti-nipis, iaitu terkenal sebagai tali yang bergetar yang menjadi asas kepada Teori String.Beliau mengatakan semua pengiraan matematik yang rumit dalam mengira semua struktur dalam Teori String,yang wujud dalam sembilan dimensi ruang tambah satu dimensi masa, akan menjadi semata-mata hologram: secara praktikalnya akan menjurus kepada maksud  lebih mudah,kosmos mendatar di mana tidak ada graviti.

You need to login to view the rest of the content. Please . Not a Member? Join Us

Leave a Reply