Selamat Datang Ke Alam Serpihan

fraktaluniverssmall

 

The Gate of Elohim – HG III

 

Idea bahawa alam semesta adalah sebuah ilusi telah menjadi topik perbincangan selama berabad-abad lamanya. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, beberapa ahli Fizik telah membangunkan idea bahawa ruang dan masa yang kita diami, termasuk diri kita sendiri, mungkin tidak lebih daripada ilusi, hologram yang ditimbulkan oleh realiti yang tidak mempunyai ciri penting dunia fizikal seperti yang kita anggap selama ini: dimensi ketiga (3D). Idea ini dikenali sebagai “Prinsip Holografik” dan ia telah mendapat tarikan dalam komuniti saintifik.

Prinsip Holografik berkembang daripada salah satu masalah saintifik terbesar abad kedua puluh: hakikat bahawa dua teori asas Fizik, Relativiti Am dan Mekanik Kuantum, tidak serasi antara satu sama lain. Pada awal abad ke-20, Einstein telah menyedari bahawa ruang dan masa adalah berkait rapat, dan beliau telah memanggil struktur yang dibentuk oleh kedua-duanya sebagai  ‘ruangmasa’.

Teori Relativiti amnya menyatakan bahawa ruangmasa dibengkokkan oleh objek besar dan bahawa graviti adalah hasil daripada pembengkokan ini. Walaupun Relativiti Am menerangkan dunia planet dan galaksi, Mekanik Kuantum melihat skala sub-atom, alam zarah asas yang membentuk jirim. Pada skala kecil ini, terdapat sedikit jisim dan graviti boleh diabaikan. Teori Medan Kuantum, perihalan secara Mekanik Kuantum bagi zarah (atau disebut juga sebagai partikel), berpendapat bahawa daya asas bekerja melalui zarah-zarah yang dipanggil gauge boson: satu zarah asas mengenakan daya pada yang lain dengan menghantar beberapa gauge boson ini.

Merentasi abad kedua puluh, zarah yang  menjadi sumber kepada tiga daripada empat daya asas: daya elektromagnet, daya nuklear lemah, dan daya nuklear yang kuat, semuanya telah diperhatikan dalam eksperimen. Tinggal daya graviti sahaja. Untuk menjadikan perkara itu konsisten, Teori Graviti Einstein juga harus ditulis semula dari segi zarah asas yang serupa. Ahli Fizik telah menggelarkan zarah asas (sebagai satu hipotesis) graviti sebagai graviton, tetapi setakat ini tiada siapa yang menemui kesannya.

Kesimpulannya, idea bahawa alam semesta adalah ilusi adalah topik menarik yang telah diterokai oleh ramai ahli Fizik. Walaupun Prinsip Holografik masih merupakan idea yang sedang berkembang, ia berpotensi untuk merevolusikan pemahaman kita tentang alam semesta dan tempat kita di dalamnya.

Namun di sini kita tidak akan membincangkan tentang Prinsip Holografik itu. Tetapi ‘serpihannya’. Sebabnya, jika anda betul-betul faham bagaimana cara projektor hologram bekerja, anda akan faham tentang ‘serpihan’.

Mari kita menggali misteri ini lebih mendalam…

 

BACA SELANJUTNYA.

 

You need to login to view the rest of the content. Please . Not a Member? Join Us

Leave a Reply