Sinopsis: Aleppo, Mengapa Mereka Membunuhmu?

losing-ground-by-the-minute-syrian-rebels-are-losing-aleppo--and-perhaps-also-the-war.jpg

 

 

 

 

 

[MUKADDIMAH]

Terdapat banyak pendapat dari orang ramai dan pelbagai pihak tentang misteri di sebalik apa yang berlaku di Syria. Ada yang mengandaikan bahawa ini adalah konflik antara kerajaan Assad dan para penentangnya yang memberontak di atas kezaliman dan ketidakcekapannya menangani isu-isu kemanusian di Syria. Ada yang mengatakan bahawa ia adalah perang antara sektarian; Sunni dan Syiah. Ada juga menyatakan ia adalah perang antara blok Amerika dan blok Rusia, untuk melindungi kepentingan kapitalisme masing-masing di Dunia Arab.

Walau apapun alasannya, yang terbunuh sama adalah orang awam. Yang terbunuh sama adalah anak-anak kecil yang tidak berdosa, yang terbunuh sama adalah para wanita dan orang-orang tua yang tidak berdaya. Tidak kira siapa yang mengebom, siapa yang menembak: FSA, Al-Nusra, ISIL-Daesh, Iran, Assad sendiri atau Rusia yang tiba-tiba ingin ‘mengambil berat’…yang tetap terbunuh adalah orang Islam dan anak-anak kecil yang tidak tahu apa-apa.

Kini situasinya, siapa yang menembak, yang terkena adalah umat Islam. Kini permainan yang sama berlaku di Aleppo (Halab). Mereka mengatakan mengebom pemberontak. Pemberontak mendakwa mereka mengebom musuh mereka. Tetapi yang nyata ‘dibunuh’ adalah anak kecil berumur 2 tahun!

Semua ini meremang dalam satu soalan pedih: Aleppo, Mengapa Mereka Membunuhmu?

Artikel ini menjelaskan satu-persatu pihak yang terlibat di dalam konflik Syria dan apa kepentingan mereka masing-masing sepertimana Amerika dan Rusia yang memang memiliki kepentingan peribadi dalam konflik berdarah ini. ISIL-Daesh juga tidak terkecuali, sebagai perkakas bagi kuasa-kuasa besar mengimbangi atau meneutralkan pergerakan ‘Mujahidin’.

 

Artikel penuh di: Aleppp, Mengapa Mereka Membunuhmu?

 

Belum lagi menjadi ahli? KLIK  Join Us

 

 

Leave a Reply