Mason-Mason Melayu Episode III : Rule of Jaw II

ruleofjaw2

 

Keanehan menyelubungi tugas Peguam Negara, Tommy Thomas apabila institusi keadilan di bawahnya dilaporkan melakukan tindakan yang dilihat cenderung kepada ‘conflict of interest’ apabila:

 

1) Menarik balik dakwaan ke atas kes rasuah Lim Guan Eng

2) Melepas tanpa membebaskan bagi kes seorang ‘Datuk Seri’ memukul anggota RELA

3) Meminda pertuduhan bagi kes ahli kongsi gelap dan samseng yang ditahan di bawah SOSMA, di mana mereka terlibat dalam kes culik, memiliki senjata api, pengedaran dadah, pemerasan dan bunuh

4) Dan banyak lagi ….

 

Seperti biasa, jika perkara-perkara di atas dikritik hebat oleh rakyat, maka kemungkinan besar kerajaan akan ‘mengkaji semula’. Namun jika dibiarkan atau rakyat tidak cakna dengan isu ini, maka ia berpotensi diteruskan.

INI ADALAH SUATU MISTERI.

Dikatakan tugas utama beliau ialah untuk mendakwa DS Najib. Namun kita tahu bahawa beliau telah ‘melarikan diri’ dan menyerah tugas pendakwaan kepada orang lain. Apakah sebenarnya yang berlaku? Dalam pada masa yang sama institusi di bawah beliau telah melaksanakan ‘kerja-kerja korup’ yakni menggugurkan satu-satu kes tanpa apa-apa perbicaraan. Malah ia berlaku hampir berturutan dalam selang masa yang tidak begitu lama. Apa yang ingin dikejar?

Apakah ‘perjanjian syaitan’ yang dipersetujui itu?

 

 

 

 

 

“Janji Untuk Kuasa Mengawal Perundangan & Kehakiman”

.

.

skulljustice

.

.

“…Kedua-dua Tun M dan Daim merupakan dalang dan begitu agresif mempertahankan kroni kapitalisme. Melalui proses yang tempang dan korup penjana bebas elektrik IPP dianugerahkan, projek lebuh raya diswastakan, barangan keperluan dimonopoli oleh kroni-kroni. Ianya amat jelas mempergunakan dan membebankan rakyat. Kerakusan ini tidak terhenti dengan pemerintahan mereka dan kesan kerosakannya masih dirasai sehingga kini…”

(Anwar Ibrahim, ‘Warkah Dari Penjara’ Mei 2016)

.

.

.

You need to login to view the rest of the content. Please . Not a Member? Join Us

Leave a Reply