Misteri Sphinx : Aliran Air Banjir Atau Kesan Cuaca?

sphinx

 

Kesan hakisan dan luluhawa pada arca singa di Giza ini atau Sphinx Agung Giza telah membuahkan pelbagai hipotesis dan misteri di kalangan penyelidik.

Apakah yang berlaku beribu-beribu tahun dahulu di sekitar Piramid Agung Giza? Adakah pernah terjadinya banjir atau sebenarnya hanyalah kesan cuaca selama beribu-ribu tahun itu?

 

BACA SELANJUTNYA.

 

You need to login to view the rest of the content. Please . Not a Member? Join Us

3 thoughts on “Misteri Sphinx : Aliran Air Banjir Atau Kesan Cuaca?

  1. sejagat

    Pembinaan piramid masih menjadi misteri kerana bagaimana ia dibina di suatu zaman yang dianggap oleh orang-orang zaman moden tidak ada sebarang teknologi pembinaan bangunan tinggi seperti hari ini. Sehingga menimbulkan idea Teori Angkasawan Purba yang hadir ke Bumi membina piramid bersama manusia pada waktu itu. Struktur piramid juga sama seperti yang terdapat di mana-mana tempat di dunia seperti di Mexico, Amerika Selatan, Indonesia dan lain-lain. Saya rasa seolah-olah nenek moyang orang Melayu yang membina piramid di seluruh dunia di waktu kegemilangan mereka dahulu kala, suatu kajian perlu dibuat dengan dimulakan dengan pendapat-pendapat dari Oppenheimer.

    1. jigsmaster Post author

      Kami berpendapat teknologi di masa itu canggih tetapi versinya berbeza dengan teknologi zaman ini yang berpaksikan elektrik dan automasi.

  2. sejagat

    Kalau begitu, saya teringat tentang GOBEK API. Suatu cebisan dari ribuan teknologi silam yang masih survive di Alam Melayu. Teknologi ini saya anggap HEBAT kerana menimbulkan api. Api adalah unsur utama selain air, tanah dan udara untuk kehidupan. Menguasai 4 unsur ini juga dianggap berkuasa. Ini yang berlaku pada tamadun-tamadun silam malah sehingga ke hari ini ditambah satu lagi unsur iaitu WANG KERTAS untuk berkuasa.

Leave a Reply