Meriam Merong Mahawangsa Di Portugal?

meriammerong

 

Di dalam koleksi meriam-meriam lama di sebuah muzium di Portugal, terdapat sebuah meriam yang berukirkan kepala naga yang aneh. Ukiran naga ini unik dan bukannya bercirikan gaya ukiran atau seni yang biasa dikaitkan dengan seni dari negara China, Jepun atau Korea.

Apabila diteliti, sejarah meriam ini sungguh mengejutkan!

 

BACA SELANJUTNYA

 

You need to login to view the rest of the content. Please . Not a Member? Join Us

2 thoughts on “Meriam Merong Mahawangsa Di Portugal?

  1. sejagat

    Serangan Portugis kali kedua ke atas Melaka adalah punca bermulanya penjajahan bangsa Eropah ke atas Kepulauan Melayu. Apakah gambaran suasana pertempuran pada waktu tersebut memandangkan di Youtube sudah banyak siri pertempuran dan kempen-kempen perang dari sejarah silam diceritakan semula dalam bentuk visual jadi mudah untuk kita memahami apakah faktor-faktor kelemahan dan kekuatan ketenteraan pada masa tersebut. Apakah sistem persenjataan yang digunapakai pada waktu tersebut? Apakah tindakan ampuh Portugis yang menyebabkan jatuhnya Kota Melaka? Apakah strategi yang dilancarkan oleh Melaka pada waktu itu dan kenapa gagal mengulangi kemenangan yang pertama?

    Setakat yang saya tahu, serangan Portugis di waktu tentera Melaka dan Sultan Melaka menunaikan solat subuh dimana gudang simpanan senjata api untuk berperang telah dimusnahkan lebih awal malah jambatan untuk ke gudang simpanan juga telah dihancurkan terlebih dahulu. Jadi, tentera Melaka hanya bertempur dengan keris dan tombak. Memandangkan ada si Kitul yang membocorkan rahsia pertahanan Melaka maka serangan Portugis gagal ditewaskan kerana faktor ini. Tambahan pula, terdapat perkelahian antara sesama tentera Melaka kerana dikhabarkan kekuatan tentera Melaka jauh lebih ramai daripada Portugis.

    Apa pun, mohon MO tuliskan kronologi kejatuhan Melaka di hari pertempuran pada tahun 1511 tersebut.

    1. jigsmaster Post author

      Sebenarnya banyak pendapat tentang ini. Penulis kami, Srikandi mungkin ada teorinya yang tersendiri. Di lain masa, mungkin beliau beleh berkongsi ilmu dengan kita semua.

Leave a Reply