Prasasti Misteri Di Scotland : Kaum-kaum Yang Pupus?

prasastiscot

 

Di Scotland memang terdapat batu-batu bersurat yang aneh dengan ukiran-ukiran yang mengandungi 1001 misteri, menanti untuk dirungkaikan.

Namun, ada satu batu bersurat yang mengandungi tulisan yang masih menjadi perdebatan para pengkaji. Adakah tulisan di batu bersurat ini diukir oleh kaum-kaum yang pupus?

 

BACA SELANJUTNYA

 

You need to login to view the rest of the content. Please . Not a Member? Join Us

2 thoughts on “Prasasti Misteri Di Scotland : Kaum-kaum Yang Pupus?

  1. sejagat

    Teori tulisan tersebut ialah Phoenician seolah-olah lebih masuk akal kerana orang Phoenician terkenal dengan kebolehan berlayar jarak jauh. Alangkan Melayu Polinesia sudah boleh tiba ke Pulau Easter dan Madagasikara inikan pula Phoenician. Mungkin kapal-kapal Phoenician terpaksa menunggu alun ombak di kawasan Biscay Bay mereda baru berani pulang memasuki Laut Mediterranean di Selat Gibraltar dan tiba di tanah Kana’an.

    Srikandi juga pernah mendedahkan terdapat artifak di Semenanjung Malaysia yang memiliki ciri-ciri tulisan Phoenician suatu tika dahulu. Tulisan kuno Melayu Polinesia khususnya di Kepulauan Melayu mungkin ada campur baur dengan ciri-ciri tulisan Phoenician akibat dari pelayaran jarak jauh dan perdagangan kapur barus, pedang dan gaharu yang di kawasan Hadhramaut dan Afrika TImur dimana percampuran antara kaum-kaum pelaut berlaku. Ini sekadar pendapat saya sahaja.

    1. jigsmaster Post author

      Ya, kaum Phoenicia/Kanaan itu mungkin saja sebabnya mereka adalah kaum maritim yang terkenal di Mediterranean. Ia seperti kaum ‘Malayo-Polinesia Eropah’.

Leave a Reply