Pelosi & Taiwan : Di Ambang Perang Amerika-China?

chinavsamerika

 

Speaker Dewan Rakyat Amerika, Nancy Pelosi telah berada di Malaysia pada hari Selasa (2 Ogos) untuk pusingan kedua jelajah Asia yang mana ianya telah dibayangi oleh lawatan yang dijangka di Taiwan – yang akan meningkatkan ketegangan dengan China. Beijing mendakwa pulau yang diperintah sendiri itu sebagai wilayahnya sendiri.

Pesawat yang membawa Pelosi dan delegasinya mendarat di pangkalan tentera udara di tengah-tengah kawalan keselamatan yang ketat. Beliau disambut oleh Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Azhar Azizan Harun di Parlimen dan menangguhkan mesyuarat dengan makan tengah hari bersama Perdana Menteri Malaysia, Dato’ Sri  Ismail Sabri Yaakob.

Di pihak China, mereka telah mengeluarkan amaran demi amaran dan provokasi ketenteraan berikutan isu ini. Jika Amerika ‘berundur’ dari rancangan lawatannya ke Taiwan maka ini menunjukkan Amerika bukan lagi adikuasa di rantau ini. Jika Amerika meneruskan juga dan China hanya berdiam diri, maka China bukan lagi kuasa tentera yang digeruni di Asia Timur dan Asia Tenggara.

Adakah kedua-duanya telah terikat dengan permainan politik ini yang kelak akan mengheret kedua-duanya ke kancah peperangan??

 

SEMOGA TUHAN MERAHMATI KITA SEMUA.

 

BACA SELANJUTNYA.

 

You need to login to view the rest of the content. Please . Not a Member? Join Us

Leave a Reply