Mukaddimah Mason-Mason Melayu II

phmewarisinajib

 

Sebelum kita masuk ke perbincangan siri Mason-mason Melayu musim kedua ini, eloklah kita melihat dahulu semua misteri yang berlaku ketika ini dan menjejak asal-usulnya. Perlu melihat dahulu peristiwa-peristiwa yang berlaku sebelum dan selepas Pilihanraya Umum ke-14. Jika anda pembaca tegar MistisFiles, anda boleh mengulangkaji artikel-artikel yang lepas dalam siri ini sekitar tujuh tahun lepas.

Apa yang berlaku kepada perdana menteri sebelumnya, adalah satu seni yang orang ramai di bawah ini tidak memahaminya, kerana mungkin ramai yang tidak tahu bahawa beliau ialah ‘murid asuhan’ kepada perdana menteri yang ketujuh. Peralihan kerajaan bukanlah disebabkan oleh faktor ekonomi sebagai alasan paling kuat, tetapi semacam conflict of interest oleh pelbagai pihak dan ketidakupayaan mantan perdana menteri ‘bermain’ dalam permainan yang diberi.

Antara peraturan permainan itu menyebutkan: beliau boleh mengambil reward, tetapi tertakluk pada peraturan sebelumnya.

Walau bagaimana majupun negara dan hebatnya ekonomi negara, beliau mesti mengikut peraturan itu. Mengawal reward untuk hasil kerjanya. Jika tidak, peraturan permainan akan mengubah reward itu sebagai satu tuduhan kepadanya dan ia akan disebarkan kepada rakyat.

Hakikatnya, hampir semua yang berada di tampuk kuasa mengambil reward itu. Bagaimana mereka mengawal dan menutup cerita adalah kelicikan masing-masing.

 

BACA SETERUSNYA…

You need to login to view the rest of the content. Please . Not a Member? Join Us

Leave a Reply