MistisFiles

Pengetahuan Rahsia Itu Hanya Untuk Mereka Yang Mampu Memahaminya

The Secret Treasure of King Masusa & King Mohamut Part II

Posted by jigsmaster on October 20, 2014

Jikalau raja Melaka hendakkan aku, perbuatkanlah aku jambatan emas satu dan jambatan perak satu, dari Melaka datang ke Gunung Ledang itu. Akan peminangannya hati nyamuk tujuh dulang, hati kuman tujuh dulang, air mata setempayan, air pinang muda setempayan dan darah anak raja muda yang pertama Raja Ahmad itu semangkuk. Jikalau ada demikian kabullah tuan puteri akan kehendak raja Melaka itu.” Setelah sudah ia berkata demikian lenyaplah ia. Pada suatu riwayat, orang tua yang berkata-kata itulah Puteri Gunung Ledang, merupakan dirinya seperti orang tua. – Sulalatus Salatin ms 215.


Telah beratus tahun para conquistador cuba mendekodkan petunjuk-petunjuk untuk merampas kekayaan Sultan Melaka hasil perdagangan rempah-ratusnya yang mendominasi Selat Melaka dan pasaran dunia sejak abad ke-14 hingga ke-15.Kekayaan dan kemasyhuran Melaka begitu gah sehingga dibisik-bisikkan oleh para pedagang Genoa dan Venice.

Sehingga kini,rahsia itu masih tersimpan rapi.Para conquistador Portugis hanya menemui tidak sampai 10% dari kekayaan sebenar Sultan-sultan Melaka.

Pada malam serangan,para conquistador hanya melihat askar-askar darat Melaka sahaja yang menunggu di kota.Di manakah dia armada laut Melaka yang gagah itu?

Di manakah Laksamana?

Sebenarnya,harta kekayaan itu telah selamat disembunyikan di satu tempat,dengan cara yang begitu licik dan tersembunyi dan petunjuk-petunjuknya berdiam dengan misteri selama lebih 500 tahun di dalam tulisan-tulisan dan surat-surat!

 

 

The Secret Treasure of King Masusa & King Mohamut

Part II

 

Whoever is Lord of Malacca has his hand on the throat of Venice.

-Tome  Pires (The Suma Oriental of Tome Pires translated by Armando Cortasao,1944)

 

 

You need to login to view the rest of the content. Please . Not a Member? Join Us
  1. nazrul.nasir Said,

    Suma Oriental
    -600 tan jongkong emas serta barang kemas

    600 tan x 1000 kg/tan = 600 000 kg emas

    600,000 kg emas x USD 36,440 (1g = usd 36.44) = USD 21.8 Billion (RM 87.4 Billion)

  2. jigsmaster Said,

    Jumlahnya lebih banyak.

  3. izanamikus12 Said,

    Kalau lah Ophir itu Gunung Ledang.. Mesti dia ade pasangan kan? Sebab dalam dunia ni, diciptakan setiap benda itu berpasangan.. Agaknya, Gunung manakah pasangan Ledang?

  4. jigsmaster Said,

    Mungkin tidak ada pada pandangan kami.

  5. izanamikus12 Said,

    Saya pernah membaca satu artikel di akhbar, yang kapal flor de lamar telah diangkut naik hasil kerjasama oleh pihak kerajaan Malaysia dan kerajaan Indonesia.. Dan pada akhbar tersebut, telah dinyatakan hasil dari angkutan tersebut, mereka telah mengangkut total sebanyak 4 billion usd?? Bila saya baca, agak janggal kerana hasil angkutan tersebut cuma berharga 4 billion usd? Dan dikongsi dua kerajaan hasil daripada angkutan kapal tersebut. Kalau mengikut fakta ini(jikalau angka tersebut benar) maka, persoalan saya.. Mungkinkah sebenarnya, portugis tak berjaya bawak kekayaan melaka pun.. Cuma harta rampasan dari kerajaan melaka dan sebahagian kecik je. Then, isu di sini.. Mungkinkah, sultan terakhir melaka telah menyorokkan hartanya di tempat-tempat tertentu, sebagai cth, ade rumours lata, pulai nangka tu tempat tersoroknya harta melaka yang sekarang jd tempat yang dijaga oleh kerajaan malaysia. Mungkinkah, sultan melaka telah membahagikan tempat persembunyian tertentu.. Harap dapat menjawab persoalan saya.

  6. jigsmaster Said,

    Sila berikan apa-apa link atau sumber berita tersebut.

  7. izanamikus12 Said,

    https://www.google.com/search?hl=en-GB&ie=UTF-8&source=android-browser&q=kapal+flor+de+lamar+telah+dijumpai

Add A Comment

You must be logged in to post a comment.