Mason-mason Melayu Bahagian IX

ktm

 

Sikap orang Melayu yang menghormati tetamu, membahasakan orang luar sebagai ‘tuan’ dan senang menerima maaf kadangkala menyebabkan orang asing mengambil kesempatan ke atas kebaikan orang Melayu. Namun apabila merasa diri terancam, orang Melayu sering mengambil tindakan secara langsung malah mempamerkan kemarahannya – seperti amuk. Ditindas secara perlahan-lahan dan dipinggirkan walaupun sebelumnya mereka cuba bertolak ansur ke atas orang asing datang ke tanahairnya masih berlangsung sehingga ke hari ini.

Semua ini menyebabkan orang Melayu merasa tidak adil dan mula mengambil langkah-langkah nasionalisme untuk mengadu nasib mereka yang malang itu. Sudah tentu mereka sayangkan hak-hak mereka sebagai pribumi yang sejarah mereka melangkaui sejarah orang-orang yang terkemudian itu di tanahair mereka.

 

 

 

 

 

 

 

“Malay Dilemma”

 

 

institut

 

“Orang bukan Melayu asyik menuntut hak persamaan, meminta supaya dimansuhkan hak istimewa orang Melayu. Sedangkan mereka tinggal di negara ini, mendapat kewarganegaraan juga satu keistimewaan. Mereka boleh mengamalkan cara hidup sendiri, bahasa sendiri…itu pun satu keistimewaan.”

(Tun Dr. Mahathir Mohamad)

 

 

You need to login to view the rest of the content. Please . Not a Member? Join Us

3 thoughts on “Mason-mason Melayu Bahagian IX

Leave a Reply