hgh

MistisFiles

Pengetahuan Rahsia Itu Hanya Untuk Mereka Yang Mampu Memahaminya

Adakah Asal Shiva Sebenarnya Dari Wilayah Malayo-Polinesia?

Posted by jigsmaster on August 10, 2019
dari: Newsela

dari: Newsela

 

 

Baru-baru ini para pengkaji telah menemui bukti-bukti yang mencengangkan; kewujudan patung-patung yang menyerupai apa yang selalu muncul di dalam teks-teks Hindu tentang karakter dewa-dewi mereka, di kawasan berdekatan Lautan Pasifik.

Apa yang menarik, patung-patung ini lebih ringkas dan ikonik; menunjukkan ia lebih tua dari patung-patung di seluruh India yang lebih kompleks ukirannya, menunjukkan penambahan demi penambahan.

Malah patung-patung ini bersifat totem, yang mana ianya adalah karakter jelas dari konsep ASAL linga dalam agama Hindu.

Persoalannya, adakah pengetahuan Hinduisme dan bahasa Sanskrit adalah berasal dari kawasan Malayo-Polinesia atau tepatnya Nusantara, kemudian dieksport ke India purba?

 

BACA TULISAN YANG MENDEBARKAN INI.

 

You need to login to view the rest of the content. Please . Not a Member? Join Us
  1. sejagat Said,

    Saya pernah terbaca dalam buku Tamadun Alam Melayu terbitan Persatuan Sejarah Malaysia, menyebut bahawa orang Timur datang mengajar orang-orang Sumeria. Sumeria dan tamadunnya dikatakan peradaban manusia pertama dari konteks subjek sejarah hari ini. Adapun orang Timur itu digambarkan bertatu persis seperti orang Melayu Polinesia, Dayak dan Maori yang melarikan diri dari tempat tinggal mereka yang dilanda banjir besar. Banjir besar sudah berlaku di rantau Pentas Sunda sebanyak 3 kali dimana Tasik Danau Toba adalah hasil letusan gunung berapi yang meletup secara berskala besar dahulukala.

    Penemuan arkeologi Sungai Batu pada saya adalah perintis kepada penemuan-penemuan lain yang bakal muncul kelak, hanya menanti masa kerana hipotesis rantau Pentas Sunda adalah asal-usul tamadun dan peradaban manusia semakin akan dapat dibuktikan pada suatu hari nanti.

  2. jigsmaster Said,

    Ya, peradaban yang maju sekalipun jika dilanda bencana alam akan musnah berantakan. Namun manusia yang berakal dan memiliki pengetahuan akan membina balik tamadun mereka.

Add A Comment

You must be logged in to post a comment.