Akhir Srivijaya Mula Melaka : Kunci Rahsia Raja Melayu (Bersiri)

 

Srivijaya adalah satu kuasa maritim yang pernah  membayangi sejarah Asia Tenggara selama lebih  seribu tahun. Bayangkan jika negara kita Malaysia ini baru berumur  60 tahun, Srivijaya sebagai sebuah empayar maritim mengekalkan pengaruh selama itu. Tidak dinafikan ada naik dan turunnya empayar ini serta peperangan demi peperangan yang mewarnai kekuasannya, namun warisannya kepada sejarah Nusantara dan Asia Tenggara tersangat besar sehingga membekas sampai ke hari ini.

Kesultanan Melaka pula adalah sebuah lagi empayar maritim yang menguasai Selat Melaka lebih seabad lamanya. Tidak perlu diperkenalkan lebih lanjut tentang kesultanan ini. Apa yang ingin dibincangkan nanti adalah sesuatu yang mungkin menarik untuk difikirkan oleh para pengkaji, peminat sejarah dan orang Melayu.

Apa yang menjadi salah satu ‘missing link’ dalam sejarah Melayu adalah peralihan antara zaman berakhirnya Srivijaya dan permulaan Kesultanan Melaka. Lompang dalam sejarah ini telah banyak mengelirukan ramai pihak dan salah membicarakan bahagian ini akan menyebabkan sejarah seterusnya akan jadi cacamarba dan lebih sukar difahami.

Siri ini akan cuba mengupas sekitar :

 

1) Siapa Saptabuana?

2) Siapa SwarnaBumi?

3) Apa Tanggadharma?

4)  Misteri nobat

5) Siapa Raja Permaisuri?

6) Siapa Raja Banglung?

7) Siapa Nursyirwan Adil?

8) Siapa Gayo Mas?

 

dan banyak lagi…

 

Rahsia salasilah raja-raja Melayu pada zaman peralihan ini (Srivijaya-Melaka) benar-benar bergantung kepada satu kunci yang diserahkan ketika pertabalan sultan sebuah negeri. Apakah dia?

SIAPAKAH RAJA MELAYU PADA HARI INI?

 

The Destiny Has Begun.

 

DATANG MARWUAT MANUA
SRIVIJAYA JAYASIDDHAYATRA SUBHIKSA

 

 

 

 

Sila untuk mengakses ke MistisFiles.  Jika tidak boleh mengakses,  klik Join Us

Leave a Reply