Shiva Berasal Dari Dewa Orang Malayo-Polinesia Purba?

kredit: auckland.west.co

kredit: auckland-west.co.nz

 

 

Dalam siri sebelumnya, telah dijelaskan bahawa banyak konsep dalam Hinduisme sebenarnya mencedok konsep ketuhanan dan kisah-kisah manusia dari mitologi Malayo-Polinesia purba. Bukanlah untuk mengatakan bahawa Hinduisme adalah ajaran dari Malayo-Polinesia purba tetapi Hinduisme itu adalah satu bentuk evolusi, penambahan atau penyelewengan dari konsep dan falsafah dalam kepercayaan masyarakat Malayo-Polinesia purba.

Sekarang kita meneliti pula tentang Shiva, salah satu dewa pagan utama dalam Hinduisme. Menariknya, Shiva itu sendiri menepati ciri-ciri salah seorang dewa Malayo-Polinesia sendiri!

 

Baca pendedahan yang menggemparkan ini!

 

You need to login to view the rest of the content. Please . Not a Member? Join Us

3 thoughts on “Shiva Berasal Dari Dewa Orang Malayo-Polinesia Purba?

  1. sejagat

    Jauh di sudut hati saya, saya ternampak sosok-sosok nenek moyang kita (orang Melayu) pernah menguasai dan mempengaruhi dunia suatu ketika dahulu tetapi disorok segala sejarahnya (atau masih belum ditemui) dengan begitu baik sekali sehinggakan sukar membezakan antara kaca dan permata.

  2. sepurba

    saya jumpa artcle pasal Putera Chola perintah Cebu Filipines, jadi sangat bercangah pulak dengan tulisan srikandi (cuma info jika ada pencerahan)…….
    “Sri Rajahmura Lumaya, known in his shortened name Sri Lumay, was the first Rajah and the founder of the Indianized Rajahnate of Cebu. According to the epic Aginid, Bayok sa atong Tawarik[1], a Bisayan epic story, Sri Lumay was a half-Tamil and half Malay minor prince of the Chola dynasty in Sumatra. Sri Lumay was the grandfather of Rajah Humabon.[2] He may be called a semi-legendary figure, since no other written records mentions about Sri Lumay, other than in oral traditions in the Visayan epic story of Anginid”.

Leave a Reply