Misteri Hubungan John Locke Dengan Perhambaan Manusia

raclocke

Tidak dinafikan, John Locke sesuai digelar Bapa Liberalisme dengan idea-ideanya yang menyentuh tentang hak asasi dan keadilan manusia.

Namun, anehnya, dia juga memiliki kaitan dengan sebuah organisasi perhambaan antara tersadis dalam sejarah! Dia bertanggungjawab dengan tragedi perhambaan beribu-ribu orang Afrika yang ditangkap dan diperhambakan ke seluruh Eropah!

Apa yang berlaku sebenarnya? Mengapa Bapa Liberalisme mendokong perhambaan, yang jelas merupakan sebuah perlanggaran hak asasi dan kebebasan manusia?

BACA SELANJUTNYA.

You need to login to view the rest of the content. Please . Not a Member? Join Us

4 thoughts on “Misteri Hubungan John Locke Dengan Perhambaan Manusia

    1. jigsmaster Post author

      Sebenarnya ‘liberalisme’ ini yang difaham oleh sesetengah orang kita di sini jauh dari perkara idealis yang diimpikan. Ia adalah mimpi ngeri.

  1. sejagat

    Apa jua kempen yang terbit dari Amerika tidak akan saya sokong waima BlackLivesMatters yang kononnya mendukung persamaan hak-hak manusia. Kes-kes warga kulit hitam dibunuh bukan sekali dua telah berlaku malah telah beratus tahun berlaku tetapi kenapa baru hari ini baru nak up sambil membuat rusuhan dan merompak di kedai-kedai berjenama atas nama BlackLivesMatters? Siapa yang kasi up kempen ini ? Apa tujuan mereka ?

    Tak akan percaya selagi ia berasal dari Amerika Syarikat, negara Freemason tegar planet Bumi.

    1. jigsmaster Post author

      Kami ada terbaca tentang ‘cycle’ isu (seperti BLM) yang dimainkan ketika mendekati kempen politik. Ia bukan tentang pertembungan konservatif-liberal di Amerika sementelah ia sebenarnya melibatkan golongan Elit yang cuba menguasai.

Leave a Reply