Marduk & Annunaki : Sembahan Illuminati?

marduk

 

Personaliti Annunaki telah dipopularkan oleh penulis teori “ancient astronauts” yang mendakwa secara asasnya, Annunaki adalah “ancient astronauts” yang pernah melawat Bumi untuk mencari mineral berharga.

Namun adakah setakat itu? Zecharia Sitchin itu sekalipun adalah seorang yang memiliki kepakaran dalam bahasa Ibrani moden dan kuno, bahasa Semitik dan Eropah lainnya, serta kandungan Perjanjian Lama  dan sejarah serta arkeologi lingkungan Timur Tengah. Namun, mungkin pendapatnya tentang ancient astronauts itu agak bombastik.

Untuk kultus-kultus misteri di sekitar Eropah yang mengambil ‘wisdom‘ dari guru-guru sihir dan kabbalah sesat… Annunaki dan Marduk tidak asing lagi kepada mereka…

 

BACA SELANJUTNYA

 

You need to login to view the rest of the content. Please . Not a Member? Join Us

2 thoughts on “Marduk & Annunaki : Sembahan Illuminati?

  1. sejagat

    Sudah lama saya tidak membaca perkataan Wise Man dari MO. Teringat zaman blogspot dahulu.

    Saya pernah terbaca dalam Tamadun Alam Melayu karya Arof Ishak menyebut bahawa tamadun di Mesopotamia dipengaruhi atau diajar oleh pelarian dari Timur yang lari dari bencana banjir besar dan pada badan mereka bertatu mirip pribumi Borneo dan Polynesia.

    Sekiranya objek-objek samawi di langit dijadikan sandaran kaum pagan kuno di Mesopotamia untuk dijadikan barang sembahan maka ia selari dengan kisah Nabi Ibrahim AS di dalam Al Quran di kala baginda memerhati bulan, bintang dan matahari yang sememangnya hanyalah objek semata-mata dan bukan Tuhan untuk disembah. Oleh kerana itu, dalam solat disebut nama Nabi Ibrahim AS dan Nabi Muhammad SAW. Jika memerhatikan dari sudut sejarah sememangnya Nabi Ibrahim AS sebagai pemula cerita segala agama yang terdapat di dunia hari ini.

  2. sejagat

    Tambahan, di kala Nabi Ibrahim AS memerhati objek-objek samawi di langit di waktu manusia di Mesopotamia (era Akkadia) sedang menyembah objek-objek langit sebagai barang sembahan.

Leave a Reply