Misteri Adam : Kajian DNA Mendedahkan Kita Berasal Dari….. (?!)

tengkorak

Dalam kitab-kitab agama, ada dijelaskan tentang kejadian Adam. Bahawa jasad Adam diperbuat dari tanah dan setelah terbentuk, kemudian roh ditiup ke acuan tanah berbentuk jasad Adam itu.

Baru-baru ini, dengan menggunakan kaedah saintifik terbaru dalam sains genetik, pakar telah menemui sesuatu yang mengejutkan tentang asal-usul manusia.

Bahawa rupa-rupanya Adam itu adalah sejenis….. ?!

 

HANYA DI MISTISFILES

 

You need to login to view the rest of the content. Please . Not a Member? Join Us

7 thoughts on “Misteri Adam : Kajian DNA Mendedahkan Kita Berasal Dari….. (?!)

  1. sejagat

    Sekiranya membicarakan kahwin silang itu seolah-olah mirip kepada perkahwinan anak-anak kembar Nabi Adam AS. Allah SWT memerintahkan agar Habil dikahwinkan dengan Iqlima saudara kembar kepada Qabil manakala Qabil dikahwinkan dengan Labuda saudara kembar kepada Habil. Memandangkan Nabi Adam AS terdapat ramai anak-anak kembar yang lain maka perintah ini juga terpakai pada mereka. Kecuali kisah Habil dan Qabil dirakamkan dalam Al Quran kerana Qabil menolak perintah Allah SWT untuk berkahwin dengan Labuda yang dianggap olehnya tidak cantik.

    Cuma dalam fikiran saya, setelah Adam diciptakan, Adam diletakkan di planet lain kerana hukum melarang makan buah khuldi telah dikuatkuasakan. Apakah undang-undang berkuatkuasa di dalam syurga? Undang-undang atau syariat hanya berkuatkuasa di tempat selain daripada syurga yang telah dijadikan sebagai tempat balasan.

    Setelah Adam makan buah khuldi, Adam dihantar ke Bumi. Maka bermulalah kehidupan makhluk bernama manusia di planet Bumi. Bagaimana Adam datang ke bumi? Masih menjadi puzzle. Maka disini bermula kajian dan penyelidikan bersandarkan segala teori dari segala disiplin ilmu untuk memecahkan kebuntuan.
    Dalam kes untuk mengkaji asal-usul bagi kita sebagai umat Islam, jawapan sudah diberi tinggal lagi perjalanan untuk mendapatkan jawapan tersebut yang kita perlu usahakan bagi menyemarakkan kefahaman dan meneguhkan keyakinan.

    Adapun kajian asal usul manusia diatas pun pada hakikatnya masih banyak tanda soal yang mana hanya firman Allah SWT telah pun menjawabnya tinggal lagi tingkat kefahaman kita untuk memahami setiap satu ilmu Allah Taala memerlukan masa, jika bukan masa kita mungkin masa depan. Betapa kasihNya Allah Taala kepada hambaNya tidaklah memaksa kita memahami dengan begitu mendalam atas setiap ayat, cukuplah dengan melakukan kebaikan dan meninggalkan kejahatan dan percaya kepada Allah SWT dan RasulNya yang terakhir.

    1. jigsmaster Post author

      Sekadar pendapat, kemungkinan semasa Adam turun ke Bumi, telah ada prototaip ‘Adam’ namun bukanlah Adam versi terkini (Nabi Adam) itu yang sempurna dari segi ‘hardware’ dan ‘software’. Mungkin saja generasi yang seterusnya telah bersemenda dengan ‘Adam-adam’ yang lain (spesis ‘orang gua’) dan menghasilkan hibrid yang menuju kepada manusia moden.

  2. uzbekdesantillana

    Ada juga anak keturunan Nabi Adam Alaihissalam yang dikahwinkan dengan bidadari Syurga yang menjadikan spesisnya berlainan sedikit dari biasa. Wallahuaklam.

    1. jigsmaster Post author

      Anak yang mana itu? Setakat pengetahuan yang umum, Nabi Adam dan Hawa turun ke dunia sebelum mereka memiliki anak lagi.

Leave a Reply