Fosil Manusia Tertua Di Dunia: Berusia Lebih 3 Juta Tahun?

homo

 

 

Umum mengetahuI bahawa tamadun manusia yang paling tua adalah sekitar 5000 tahun yang lampau dan kewujudan manusia adalah dalam lingkungan tidak lebih 200, 000 tahun sahaja.

Namun, penemuan fosil manusia yang terkini di satu wilayah di Afrika telah menggemparkan dunia sains. Pentarikhan karbon menunjukkan usianya lebih 3 juta tahun!

Adakah manusia telah wujud berjuta tahun yang lalu?

 

BACA SELANJUTNYA.

 

You need to login to view the rest of the content. Please . Not a Member? Join Us

4 thoughts on “Fosil Manusia Tertua Di Dunia: Berusia Lebih 3 Juta Tahun?

  1. sejagat

    Apakah boleh dikatakan arkeologis telah menemui ‘fosil peralihan’ daripada beruk kepada manusia setakat ini ?

    Harun Yahya (walaupun akhirnya pro Freemason dan memiliki sejumlah pengikut wanita cantik dan pemuda tampan), berpendirian masih lagi belum ditemui sebarang ‘fosil peralihan’ kerana beliau berpegang kepada ideologi penciptaan. Beliau berpendapat, sekiranya ditemui ‘fosil peralihan’ maka teori evolusi menjadi kukuh alasannya. Bukan sekadar fosil peralihan pada manusia tetapi juga kepada semua hidupan di Bumi.

    Apakah MO ingin bersetuju dengan teori evolusi yang memiliki pemikiran tersendiri terhadap kewujudan Tuhan kerana itulah tujuan utama mereka menyebarluaskan teori evolusi Darwinisme.

    Atau, MO sekadar mengambil teori Evolusi semata-mata untuk disesuaikan dengan sejarah penciptaan makhluk mengikut tradisi Islam.

    1. jigsmaster Post author

      Kami terbuka kepada idea jika yang berevolusi adalah bahagian ‘hardware’nya sahaja. Namun bahagian ‘software’nya mungkin yang terbaik diciptakan adalah bermula sejak Nabi Adam a.s. Roh, adalah rahsia Tuhan dan manusia tidak diberi pengetahuan selain yang diberikan-Nya.

    1. jigsmaster Post author

      Tidak ada dinyatakan manusia dari beruk. Homo Sapiens? Malah pendapat Barat menyatakan Homo Sapiens juga produk dari persemendaan antara ‘archaic human’ yang digambarkan seperti ‘beruk’.

Leave a Reply