Kesan Einstein-Podolsky-Rosen : Pemindahan Objek Secara Ghaib BHG I

Quantum-Teleportation

Pemindahan secara teleportasi, membincangkan bagaimana jirim-jirim sesuatu jasad ‘dipecahkan’ dan bertukar kepada sesuatu yang mampu melalui di dalam medium tertentu untuk membuatkannya bergerak pantas dan kemudian membentuk kembali setiap jirim jasad itu di destinasi.

Ya, anda boleh bikin ‘fiksyen sains’ ini kepada DATA. Data-data bertukar kepada isyarat elektrik atau denyut cahaya yang bergerak pantas di dalam kabel optik atau gelombang radio (wifi).

TETAPI BUKAN JASAD FIZIKAL.

Namun dengan teknologi kuantum… ia semakin hampir menemui penyelesaian…

 

BACA SELANJUTNYA.

 

You need to login to view the rest of the content. Please . Not a Member? Join Us

One thought on “Kesan Einstein-Podolsky-Rosen : Pemindahan Objek Secara Ghaib BHG I

  1. sejagat

    Seringkali saya menggambarkan bahawa dunia dan akhirat yang dikatakan oleh Al Quran bukanlah dunia yang mewakili Bumi semata-mata tetapi mewakili seluruh alam semesta. Begitu juga kata-kata seperti bumi dan langit juga pada saya bahawa Bumi itu mewakili alam semesta yang kita diami (sistem solar dan segala galaksi) dan langit mewakili dimensi-dimensi lain yang begitu banyaknya hingga kepala mendongak melihat langit yang begitu luas.

    Saya juga terfikir bahawa pelbagai karamah/keramat yang berlaku pada para wali akhirnya boleh dilakukan oleh manusia biasa dengan menggunakan teknologi seperti berjalan atas air ada kapal besi berlayar atasnya dan terbang ke udara ada kapal terbang besi melayang di langit.

    Hanya Quran sahaja mukjizat yang tak dapat ditiru. Sehinggakan ada cabaran dari Allah SWT kepada umat manusia supaya buat suatu ayat seumpama Quran dan sesekali manusia tidak akan mampu melakukannya.

    Tetapi pada mukjizat, keramat, mau’nah dan irhas, tidak ada pula Allah SWT mencabar manusia kerana nikmat Allah diberikan kepada manusia agar boleh mencipta dengan kemampuan ilmu yang telah diberikan.

Leave a Reply