Malay Metallurgical: Qala’i “The Bani Qainuqa”

jewspainting

 

Di antara pedang-pedang yang pernah dimiliki oleh Rasulullah s.a.w,terdapat satu pedang istimewa yang dapat dibezakan dari pedang-pedang lain.Pedang ini memiliki lapisan-lapisan besi yang kompleks pada bilahnya dan memiliki corak beralun-alun pada hujungnya.Orang Arab pada masa itu mengenalnya sebagai ‘pedang bergelombang’.

Didapati dari rampasan perang dari salah satu suku Yahudi yang terkenal di Madinah,pedang ini menariknya bernama Qala’i,pedang yang kita kenal adalah berasal dari Kedah Tua.Kita akan menyiasat dari manakah suku-suku Yahudi mendapatkan pedang aneh ini.

 

 

 

 

=========================================================================

 Jabatan Sejarah
The Historian Secret Society
Make a charity donation: http://goo.gl/ZAnjH
 Artikel ini adalah sebahagian dari kempen ATBM V “The Secret Key to Mount Ophir”
AKSES KEPADA ATBM>> http://goo.gl/1QBIQK

    ===========================================================================

 

 

 

 

Pedang Qala’i milik Rasulullah s.a.w yang tersimpan di Istana Topkapi di Turki memiliki asal-usulnya yang tersendiri.Salah satu versi popular ialah ia berasal dari harta ghanimah ataupun rampasan perang dari Bani Qaynuqa,iaitu salah satu dari tiga suku Yahudi yang menetap di Madinah.

Bagaimana pedang buatan orang-orang Kedah Tua boleh sampai ke tangan suku-suku Yahudi di Madinah?Ada ceritanya.Dari sini kita tahu produk orang-orang Melayu dahulukala digunakan oleh orang-orang Yahudi.Ini bermakna produk orang Melayu Kedah Tua menyebar ke seluruh seantero dunia sehingga masuk ke dalam rumah-rumah perwira Yahudi yang di sana tergantung pedang-pedang Qala’i yang berasaskan teknologi pamor keris.

Mengapa dalam banyak-banyak pedang,pedang Qala’i ini dipersembahkan kepada Nabi s.a.w?Lantas Nabi s.a.w memilihnya dan memasukkannya ke dalam koleksi pedang-pedang kesayangan baginda yang berjumlah 9 bilah pedang itu?

Mari kita menelusuri sejarah suku-suku Yahudi di Madinah dan kisah yang mereka percaya tentang kedatangan seorang rasul akhir zaman di tanah Arab.

You need to login to view the rest of the content. Please . Not a Member? Join Us

Leave a Reply