Muslihat Politikus Mengekalkan Kuasa? BHG II

kingcaturmuh2

 

Pertempuran politik masih berterusan walaupun di zaman wabak. Setiap paksi politik berterusan melancarkan gerakan-gerakan yang begitu memenatkan rakyat.

Presiden Parti Bunga perlu membeli masa. Tanpa Tun M, parti kerdilnya itu pasti musnah jahanam. Tapi Tun M telah membeli talian hayat untuk parti bunga – menjadikan sang presiden perdana menteri ke-8 Malaysia, meranapkan terus impian Anwar Ibrahim.

Namun, talian hayat itu semakin lama semakin luput. Berbekalkan dua senjata sakti paling berkuasa – Covid-19 dan Perintah Darurat, sang presiden masih boleh tersenyum buat seketika.

 

BACA SELANJUTNYA

 

You need to login to view the rest of the content. Please . Not a Member? Join Us

One thought on “Muslihat Politikus Mengekalkan Kuasa? BHG II

  1. sejagat

    Apakah Darurat ini akan menjadi sebuah trigger untuk memadamkan terus Demokrasi Berparlimen dari tanah orang Melayu ini buat selamanya dengan menggantikan Raja-Raja Melayu memerintah secara mutlak?

    Walaupun mengamalkan dasar penggiliran raja-raja untuk menjadi Agong, tampak ia lebih baik kerana akan menaikkan individu-individu untuk mengendalikan urusan negara secara merit bukan melalui undi seperti yang diamalkan selama ini dimana melahirkan amalan nepotisme dan kronisme yang sangat celaka.

    Check and Balance akan timbul kerana ada Majlis Raja-Raja dan Agong. Kedua-dua entiti ini akan beraksi dalam menentukan dan membuat keputusan ke atas negara tanah orang Melayu ini.

    Sekiranya raja-raja mengenangkan akan betapa rakyat itu daulat bagi mereka, maka hendaklah ditubuhkan sebuah Majlis Penasihat yang berasaskan syura. Majlis Penasihat inilah yang akan mengandungi ahli-ahli yang hebat-hebat dari segi ilmu, karismatik dan kebijaksanaan membuat keputusan demi negara tanah orang Melayu ini.

    Saya ingin menghirup udara Malaysia yang diperintah raja-raja dan majlis penasihat yang mengandungi insan-insan yang ada kelayakan.

    ‘Selamat tinggal Demokrasi Berparlimen’ (ucapan di dalam mimpi enak)

Leave a Reply