The Secret Cypher: Another Clue in Minye Tujoh Inscription

minnye

 

 

 

 

Diukir dengan tulisan Jawa Kuno, namun menggunakan Bahasa Melayu Klasik, Prasasti Minye Tujoh di Aceh menyimpan banyak rahsia. Di sini tercatat tentang kemangkatan seorang pemerintah, yang mana melalui gaya rekabentuk batu nisannya ia milik seorang perempuan. Dalam daftar pemerintah  raja-raja Pasai, memang ada seorang ratu perempuan yang memerintah iaitu Ratu Nahrasyiyah namun baginda mangkat pada tahun 1428 Masehi (17 bulan Zulhijjah 831 yang tercatat di batu nisannya).

Raja Iman dalam Prasasti Minye Tujuh mangkat pada 781 Hijrah bersamaan 1379 Masehi. Ini satu kontradiksi.  Berdasarkan nama keluarganya yakni Barubhasa yang boleh dikaitkan dengan negeri-negeri Melayu Segenting Kra, Srikandi meneruskan pencariannya menjejak segala misteri raja-raja Melayu dahulukala menyembunyikanthe treasure’.

 

 

 

 

 

 

 

NisanMinyeTudjocover

 

 

 

 

 

Dalam artikel yang lepas, saya telah menunjukkan kepada anda, sejarah dan perkaitan antara kerajaan-kerajaan di Sumatera Utara. Saya telah memberitahu kepada anda siapakah sebenarnya Merah Silu dan Ali Mughayat Syah. Di sana juga saya telah memberikan kepada anda ‘satu petunjuk’ penting, siapakah sebenarnya Raja Gangga Johan Syah, satu-satunya raja Gangga Negara yang diketahui namanya setakat ini.

 

You need to login to view the rest of the content. Please . Not a Member? Join Us

Leave a Reply