ATBM XXVII : The Nazi Gold

nazigoldpic

 

Perang Dunia Kedua, pihak Jerman telah merampas sejumlah rizab emas di bank pusat Belanda.

Pada tahun 1948, Bank for International Settlements (B.I.S) telah ditubuhkan secara rasmi oleh Pihak Berikat bagi menyeragamkan ekonomi selepas perang. Anehnya, B.I.S telah bertindak lebih jauh dari itu apabila berperanan sebagai ‘bank pusat untuk semua bank pusat’. Sebenarnya B.I.S telah pun dibentuk sejak pasca Perang Dunia Pertama lagi tepatnya pada tahun 1930 apabila digunakan untuk menyelaras pembayaran gantirugi Jerman yang kalah perang ke atas negara-negara yang menuntut gantirugi tersebut.

Laporan dari Jabatan Perbendaharaan Amerika pada Jun 1945 menyatakan terdapat rekod B.I.S menerima sejumlah jongkong emas yang dirampas dari Reichsbank milik Nazi Jerman.

‘Emas Nazi’ bukan hilang di Tasik Toplitz, tetapi telah berada di sebalik wang fiat di bank-bank pada hari ini.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alter Terahsia Bangsa Melayu XXVII

 

nazigoldcover

 

“The man who has no sense of history, is like a man who has no ears or eyes”

– Adolf Hitler

 

 

You need to login to view the rest of the content. Please . Not a Member? Join Us

One thought on “ATBM XXVII : The Nazi Gold

  1. uzbekdesantillana

    Di Indonesia ada menceritakan tentang seorang german yang kemungkinan tokoh nazi yang meninggal di sana sebagai seorang diktor. Dan ramai lagi keturunan german yang berkahwin dengan orang tempatan dan menetap di sana selepas / semasa perang dunia kedua sehingga beranak cucu. Kemungkinan ada sesuatu samada pelarian perang atau menyimpan sesuatu rahsia.

Leave a Reply