Boudica, Wirawati Celtic Yang Melawan Penjajahan Rom

boudica-horse

 

Ketika orang-orang Rom melebarkan empayar mereka dan menjajah Eropah, ada seorang wanita Celtic yang bangkit melawan penjajahan.

Teruskan membaca.

 

You need to login to view the rest of the content. Please . Not a Member? Join Us

4 thoughts on “Boudica, Wirawati Celtic Yang Melawan Penjajahan Rom

  1. sejagat

    Sebelum artikel ini tersiar, saya ada tertengok klip di Youtube mengenai perlawanan balatentera Boudica melawan Rom. Kelihatan Boudica dan balatenteranya sangat daif walaupun memiliki bilangan yang ramai, tidak seperti balatentera Rom walaupun sedikit tetapi memiliki kelengkapan seperti baju perisai dan pedang yang lebih baik malah mereka juga jauh lebih berdisiplin. Saya percaya Boudica dan balatenteranya merupakan nenek moyang asal bagi orang Inggeris moden hari ini (benar-benar pribumi bagi Kepulauan Great Britain) yang telah bercampur baur dengan suku-suku di Jerman, Viking dan lain-lain. Orang Inggeris hari ini masih menganggap kisah yang berlaku beribu tahun lampau ini sebagai sebuah kisah perjuangan melawan demi mencapai kemerdekaan dimana akhirnya mereka sendiri menjajah dan memeras bangsa-bangsa lain dengan pelbagai tipu muslihat. Mungkin terbawa-bawa dengan kesan penaklukan dan pemerasan yang dilakukan oleh orang Rom terhadap mereka pada masa itu lalu dipraktiskan semula ke atas bangsa-bangsa lain dalam siri kempen penjajahan mereka sehingga timbul pepatah ‘where the sun never set’ bagi menggambarkan betapa agungnya Imperialisme Inggeris di planet Bumi.

    1. jigsmaster Post author

      Boudica ni suku Celtic yang merupakan pribumi Britain seperti kaum Druid. Percampuran dengan suku-suku Jerman seperti Angles, Saxon dan Jutes menghasilkan bangsa Inggeris pada hari ini.

      Memang bangsa Inggeris mengganggap Boudica adalah legenda wirawati Britain melawan penjajahan Rom. Ini dibangkitkan sejak zaman Rennaisance lagi.

Leave a Reply