“American Base in Thailand” : Imperialisme Moden Selepas Perang Dunia Kedua

amerbasethai

Udon Air Base. Sumber: CIA

 

[Mukaddimah]

 

Apabila Amerika bersikap aneh untuk menghalang Great Britain bagi menghadkan jumlah askar Thailand sebagaimana yang dikenakan ke atas Jepun, sudah nampak apakah perancangan Amerika di Asia Tenggara pada masa depan.

Sebagaimana negara-negara lain yang memiliki pelbagai hubungan dengan Amerika, negara Uncle Sam itu bijak menggunakan hubungan tersebut sebagai modal untuk menjalankan dasar imperialisme modennya. Konsep ini  lebih kurang sama seperti imperialisme lama yang bermula dengan perdagangan kemudian menakluk. Jepun, Korea Selatan, Singapura serta  Filipina sekadar menamakan beberapa contoh, memiliki hubungan masa lampau yang berbagai-bagai bentuk dengan Amerika. Bagaimana dengan Thailand? Apakah jenis hubungannya dengan Amerika sehingga ia mesti menyediakan tanah dan fasiliti kepada balatentera Amerika untuk berpangkalan seperti Jepun dan Filipina?

Malah pangkalan-pangkalan seperti U-Tapao sendiri dipercayai menjadi tempat intelligen Amerika bersarang secara rahsia. Thailand mungkin perlu membayar kepada Amerika untuk mengekalkan propaganda bahawa ia adalah “sebuah negara yang tidak pernah dijajah oleh imperialisme Barat” namun hakikatnya ia pernah menjadi ‘puppet state’ kepada Jepun semasa Perang Dunia Kedua yang lalu dan kini,

 

Amerika.

 

Baca seterusnya di MistisFiles.

 

You need to login to view the rest of the content. Please . Not a Member? Join Us

Leave a Reply