Penghapusan Rohingya Oleh Tentera Myanmar : Apa Orang Melayu Di Malaysia Boleh Belajar

burmaarmy

 

[Mukaddimah]

 

Adakah benar jika bangsa lain berkuasa ke atas orang-orang Melayu, nasib orang Melayu lebih baik dari semalam secara keseluruhannya dalam ertikata sebenarnya? Secara politik, sosial, perlembagaan atau kebebasan hidup beragama?

Belajarlah dari sejarah, tiada satu pun bukti yang menunjukkan begitu malah sebaliknya dan dalam banyak keadaan  ia semakin teruk. Lebih baik untung nasib kita mampu dikawal di tangan kita sendiri, bukan siapa-siapa, bukan orang lain.

 

negarakusehatisejiwa

 

You need to login to view the rest of the content. Please . Not a Member? Join Us

3 thoughts on “Penghapusan Rohingya Oleh Tentera Myanmar : Apa Orang Melayu Di Malaysia Boleh Belajar

  1. sejagat

    Bolehkah MF menceritakan serba sedikit tentang Golongan Kiri, Golongan Kanan dan Kaum Aristokrat Melayu pada masa sebelum mencapai kemerdekaan ?

    Golongan Kiri cukup anti dengan Kaum Aristokrat Melayu kerana menganggap mereka sangat lemah dan tidak mampu untuk membela nasib bangsa Melayu pada ketika zaman pentadbiran British, oleh kerana itu, muncul Ibrahim Yaacob dan beberapa tokoh Golongan Kiri yang lantang menentang Kaum Aristokrat Melayu dalam tulisan akhbar terbitan mereka, juga beberapa buah buku.

    Persoalan saya ialah, apakah fahaman yang benar-benar ‘absolute’ untuk kita ikuti sekiranya kita hidup di zaman tersebut, apakah dia pro dan kontranya ?

    Mohon MF menjelaskan.

  2. bakkwann

    fahaman yang benar-benar ‘absolute’ untuk kita ikuti sekiranya kita hidup di zaman tersebut, kini dan akan datang ialah fahaman Rasullulah Muhamad. Dua kalimah syahada adalah kunci taman syurga. semoga kita terpiilih untuk memasukinya. in sha Allah. ;-)

Leave a Reply