Pendidikan Kepada Pelarian: Kita Tidak Dikecam, Hak Tempatan Dilindungi & Para Pelarian Dibantu Dengan Sistematik

pelarian2

 

[Mukaddimah]

 

Memang ada perbezaan di antara pelarian Syria, Bosnia dan Rohingya. Tahap pendidikan yang berbeza dicerminkan melalui sikap, pandangan hidup dan pemikiran setiap pelarian ini. Kita, sebagai humanis yang amat mengambil berat, perlu mengkaji latarbelakang setiap pelarian yang hendak kita terima. Mungkin sesuatu isu tidak berapa timbul dalam jumlah yang kecil, namun jika jumlah yang ramai? Contohnya kes Orang Hanyut Vietnam yang terlampau ramai menguasai Pulau Bidong menyebabkan ada kes nelayan tempatan dihalang untuk menangkap ikan di sekitar Pulau Bidong. Pelarian sudah menjadi tuan di tanahair sendiri.

Kita mesti memberikan pendidikan dan mengajar kepada mereka undang-undang kita, supaya kita boleh berkhidmat membantu mereka dengan lancar dan saling faham memahami di antara satu sama lain. Kegagalan mendidik mereka dan hanya berkokok sebagai juara pendekar papan kekunci hanya akan memburukkan keadaan dan silap haribulan pelarian ini pula sesukahati mencemuh kita kerana ‘menzalimi’ mereka.

PENDIDIKAN. AMAT PENTING UNTUK MENTAMADUNKAN MANUSIA.

 

You need to login to view the rest of the content. Please . Not a Member? Join Us

One thought on “Pendidikan Kepada Pelarian: Kita Tidak Dikecam, Hak Tempatan Dilindungi & Para Pelarian Dibantu Dengan Sistematik

Leave a Reply