Keanehan Anwar

agongnanwar

 

13 Oktober yang aneh. DS Anwar Ibrahim akhirnya berjaya mengadap YDP Agong. Namun, objektifnya untuk menjadi perdana menteri masih tidak berjaya.

Mengapa?

Mengapa beliau ‘sengaja’ tidak menyertakan nama-nama ahli parlimen yang menyokongnya?

Adakah jika dapat saja Anwar menjadi perdana menteri walau seminit, maka satu ‘kotak pandora’ akan terbuka?

Mengapa sukar benar beliau nak mencapai impian lebih separuh umurnya itu?

Adakah ini satu SUMPAHAN untuknya?

Tetapi, dalam gambar yang terkenal; menunjukkan beliau bersama YDP Agong yang diambil pada 13 Oktober itu menunjukkan beberapa ‘alamat’ yang tersirat.

APAKAH YANG SEBENARNYA DILAKUKAN OLEH ANWAR?

 

BACA SELANJUTNYA.

 

You need to login to view the rest of the content. Please . Not a Member? Join Us

One thought on “Keanehan Anwar

  1. sejagat

    Apakah ‘semak dan imbang’ antara Demokrasi Berparlimen dan Raja Berperlembagaan akan digantikan dengan suatu ‘semak dan imbang’ berbentuk Raja Berperlembagaan, Penggiliran Agong dan Majlis Raja-Raja dimana ditambah satu lagi council yang terdiri daripada para ulama bertaraf hikmah dan berilmu tinggi ?

    Council Ulama bertaraf hikmah dan berilmu akan menjadi badan penasihat bagi Raja-Raja Melayu dan Agong. Seperti Tokku Paloh dan Sultan Terengganu suatu ketika dahulu di mana punggung British terlekat di kerusi ketika bertentang mata dengan Tokku Paloh malah tentera Terengganu dilihat sangat ramai tatkala British mahu menyerang.

    Inilah ‘semak dan imbang’ yang sebaik-baiknya.

    Malah, Aristotle juga memandang rendah akan keupayaan demokrasi dalam pentadbiran negara lalu mengutamakan Raja Yang Berfalsafah adalah pemerintah terunggul.

    Dalam isu ini, ‘semak dan imbang’ yang diamalkan di Malaysia sejak 63 tahun dahulu bolehlah digantikan.

    Politikus yang menjadi pemimpin berdasarkan undi dari manusia tidak semestinya benar-benar bijak dalam memimpin. Ingat lagi kisah kalau diletakkan tunggul kayu di kawasan tertentu janji ada cap dacing pun akan menang. Itulah dia kelucuan demokrasi peninggalan British dan pagan Yunani.

Leave a Reply