Jirat Pedagang Era Dinasti Qing Di Pahang?

qingstyle

Baru-baru ini telah ditemui batu-batu nisan bertulisan Cina lama menandakan terdapatnya jirat di sebuah kawasan di Pekan, Pahang.

Apakah yang berlaku di situ ketika seawal abad ke-17?

 

BACA SELANJUTNYA

 

You need to login to view the rest of the content. Please . Not a Member? Join Us

One thought on “Jirat Pedagang Era Dinasti Qing Di Pahang?

  1. sejagat

    Dinasti Qing, sebuah dinasti yang didirikan oleh orang Manchu. Dinasti terakhir pemerintahan monarki di China dimana digantikan oleh Republik China (ROC) yang mana pada hari ini hanya memerintah Taiwan sahaja.

    Jika ditilik dari pandangan saya, Republik Rakyat China (PRC) memerintah tanah-tanah yang dahulunya didapati melalui perang oleh dinasti-dinasti monarki sebelumnya.

    Analoginya, masuk rumah sudah tersedia segala kemudahan dan perabot, PRC hanya masuk dan cuci tangan sahaja. Walaupun ada peperangan selepas perginya Tentera Imperialis Jepun, disinilah titik tepat yang pihak PRC lakukan dengan membelasah Tentera ROC yang sudah cedera parah dibantai Jepun. Akhirnya PRC berjaya menguasai China pada hari ini.

    PRC juga sudah mula menunjukkan kekuatan di Laut Malaya/Champa/Pentas Sunda (diharamkan sama sekali menyebut Laut China Selatan sebab itu nama tampalan oleh penjajah).

Leave a Reply