Tombak Suci & ‘Spear of Destiny’ BHG IV

spearnazi

 

Kepercayaan kepada kesaktian Spear of Destiny adalah berpunca daripada kisah-kisah tentang ‘The Passion’ yakni jam-jam terakhir Jesus dikatakan disalib dan akhirnya meninggal dunia. Seorang askar Rom datang dan menikam sisi tubuh Jesus semasa peristiwa penyaliban. Askar itu dinamakan sebagai Longinus dalam teks-teks terkemudian. Askar ini dikatakan seorang yang buta. Kononnya semasa darah Jesus terpancut keluar, ianya telah memercik ke mata askar itu dan tiba-tiba dia mampu melihat. Oleh kerana itu, Longinus dikatakan percaya kepada kenabian Jesus.

Mata tombak dan tombak itu sendiri kemudiannya menjadi relik penting dalam Dunia Kristian dan sekurang-kurangnya terdapat 4 relik berkaitan yang didakwa sebagai tombak yang pernah digunakan oleh Longinus untuk menikam Jesus.

NAMUN, RELIK ITU SENDIRI MENGANDUNGI PERKARA-PERKARA ANEH YANG SUKAR DIJELASKAN…

 

BACA SELANJUTNYA.

 

You need to login to view the rest of the content. Please . Not a Member? Join Us

2 thoughts on “Tombak Suci & ‘Spear of Destiny’ BHG IV

  1. sejagat

    Aduh, teringat filem 7 Years In Tibet, Brad Pitt sebagai rakyat Nazi Jerman diarahkan menakluki puncak gunung K2 (tak silap la), dari filem itu jelas Nazi Jerman juga suka menguasai benda-benda ajaib jadi tak hairan jika berlaku penerokaan di Antartika.

Leave a Reply